Tuesday, August 26, 2014

Hotel Titiwangsa

Minggu ke3 Syawal 1435H, Kak Ina sekeluarga bersama-sama parents Kak Ina dan family Angah telah 'bercuti terjah' ke Cameron Highland. Percutian tidak dirancang ini membawa kami semua menginap di Hotel Titiwangsa. Kalau digoogle, rata-rata website mengklasifikasikan Hotel Titiwangsa sebagai hotel budget. Tetapi jika ditanya kadar sewanya, ia setanding dengan Hotel 3,4 bintang. Jadi di sini Kak Ina nak buat pencerahan apa yang kita dapat dengan bayaran yang nampak mahal itu.

Lokasinya tidak jauh dari Pekan Brinchang. Jalan kaki je. Di hadapan hotel di Level G ada kedai makan.
Sumber gambar: Google

Kak Ina, Abg Din dan anak2 pernah menginap di sini sebanyak 2x. Kali pertama, kami menyewa bilik Family Deluxe yang memuatkan 2 unit katil queen. Kali ke2, kami menyewa bilik Family Super Deluxe, yang memuatkan 2 unit katil queen dan 1 katil single. Kami tambah 1 unit tilam tambahan. Kadar sewa ke2,2 bilik ni adalah seperti berikut:

Family Deluxe = RM288
Family Super Deluxe = RM348
Tilam extra (lengkap dengan bantal, blanket dan towel) = RM40
Katil extra (lengkap dengan tilam, bantal, blanket dan towel) = RM55

Ok, apa yang menjadikan ia mahal? Sewa tilam pun sampai RM40?

Sebenarnya, kadar sewa bilik ni termasuk dengan steamboat dinner dan breakfast.. kalau dicongak2, kami menyewa bilik family super deluxe tambah satu set tilam = RM388. Bahagi 6 orang, jatuh satu kepala RM64 atau lebih kurang RM130 untuk Kak Ina dan Abg Din. Bukankah sangat berbaloi? RM130 untuk bilik, steamboat dinner dan sarapan. Tambahan pula kami ada 4 orang anak di bawah usia 5 tahun yang tidak dikenakan caj makan. Kalau menyewa di hotel lain mahupun chalet sekalipun, kadar sewa purata RM100. Mana nak dapat makan steamboat dan sarapan RM30 sahaja? Steamboat dinnernya sangat mewah dan sarapan menawarkan variasi menu.

Steamboat. Thumbs Up! Mewah isi-isinya... Alhamdulillah kenyang makan..

Feel free to call. Nak buat meeting ke, kursus, lawatan beramai2 pun boleh. Meeting rooms provided.

;-)


Biliknya sangat besar. Sangat besar ok. Mcm terbaru kami sewa bilik Family Super Deluxe boleh memuatkan 6 orang dewasa, 4 orang kanak2 dan 1 baby. Pun masih luas untuk anak berlari2.. Masih ada ruang yang selesa untuk solat berjemaah 3,4 orang.. Yang kurang menarik duduk satu bilik ramai2 ialah, kena Q utk masuk toilet dan tiada privasi aurat. Jangan harap nak seksi2, tido pun pakai tudung. Haha.. 

Bilik Family Deluxe. Kat hujung tepi tingkap tu boleh muat 1 katil queen lagi.
Sumber gambar:randy tan

Readers boleh lawat website Hotel Titiwangsa. Cuma website tidak menyatakan kadar sewa. Website juga tidak memaklumkan tentang tawaran steamboat dinner. Sebab tu Kak Ina rasa nak buat entry tentang hotel ni. Bagi yang pernah @ selalu ke Cameron Hiland mungkin sudah sangat faham yang trafik di Cameron sangat sesak terutamanya pada hujung minggu, hari cuti perayaan dan cuti sekolah. Sangat susah mendapatkan parking. Hey... jangan xtahu, tidak lengkap percutian di Cameron Hiland kalau tak makan steamboat!

InsyaAllah kalau ada peluang ke Cameron, kami akan menginap di sini lagi. Saya mesti pileyyy~~!!  

No comments: