Monday, July 20, 2009

Cerita 6 hari

Hujung minggu baru ni aku & Abg Din bawa Umar pegi joging. Dah banyak sangat lemak tepu di sekeliling tubuh. Joging pun kena shift. Haha... Memula aku jaga Umar, Abg Din joging, pastu aku pulak joging, Abg Din jaga Umar... :D Dah habis joging, rehat2 kejap kat tempat senam bangkit tubi tu... Ada la satu pakcik kat situ... Sembang-sembang, sampailah topik susu ibu... Pakcik tu cakap gini... "... sorry to say, tapi tengok lah anak-anak yang minum susu lembu ni... perangai pun mcm itu jugak..." Aku dengar jelah... Dalam hati sedih gak seposen. Umar minum susu formula. Bukan xnak bagi... tapi memang dari Umar lahir lagi susu aku malu2 nak keluar. Balik dari joging tu, Umar buat perangai pulak... Xnak minum susu... E'eh... macam faham2 je dia apa yang pakcik tu cakap... Bila dah sampai 5 jam lebih x nak menyusu, aku dan Abg Din risaulah. Maka, kami pun trick Umar, bagi susu guna cawan. Nak pulak dia... Bagi pakai botol je reject. Ini sudah jadi masalah baru! Minum pakai cawan bukannya semua masuk ke mulut... Tumpah je lebih. 2x time susu Umar buat perangai. Sampailah Umar tetido, barulah dapat susukan dia guna botol... Dan esoknya, Umar dah lupa pasal minum dalam cawan... Haha, selamat...

Tu dia, pegi joging pun bawa bantal busuk kesayangan dia... :D

Macam lah dah besar sangat... Nak minum susu pakai cawan... Ibu layankan aje... Sekali sekala boleh la... Kalau berkala, maap la...

Sekarang Umar dah semakin aktif mengiring. Adakalanya dapat juga dia meniarap, tapi masih x pandai nak alihkan tangan yang tertindih tu. Jadi, ibu jugalah yang bantu... :)

Boleh meniarap dah.. itu pun condong2 lagi... xpe baby, prektis make perfect!

Habit Umar (dan mana2 baby i guess)... masukkan apa saja benda yang dia dapat pegang ke dalam mulut dia... Satu malam tu, aku tersedar dlm pukul 3, 4 pagi... Umar tido, tapi mulut dia sibuk menyonyot kelambu... Huhu an@kku!

Semalam bawa Umar pegi check up 6 bulan. Berat badan dan 8.6kg... Yeww... patutlah semakin lenguh lengan ibu... Selalunya check up dengan doktor perempuan. Semalam dengan doktor lelaki. Nampak macam muda lagi... Masa kat luar bilik rawatan lagi aku dah ckp kat Abg Din, "tengok doktor ni rasa x confident je.. Pandai ke dia inject baby..." Huh, memang betul. Masa inject tu, doktor x pegang kemas kaki Umar... bila Umar menerajang, tercungkil keluar jarum injection tu. Umar nangis sekuat2nya... Xpernah2 Umar nangis macam tu masa kena inject @ ambik darah... Sian Umar... Sedih aku dan Abg Din... Nasib lah kami ni bukan jenis baran, xde la nak marah2 doktor tu... Tapi kalau jadi apa2, siap la...

Next entry aku nak post gambar aku masa baby... Umar sebijik mcm ibu... ;-)

No comments: