Sunday, April 13, 2014

Kisah Ibu dan Babynya



Ini adalah kisah benar...Mungkin juga sebuah kisah yang sama jalan ceritanya dengan kisah2 yang xdinafikan mesti ada berlaku di tempat lain..

Ada seorang Ibu. Dia mempunyai 13 orang anak termasuk bayinya yang paling kecil ketika itu berusia beberapa hari. Badan yang masih belum pulih dari proses bersalin & mungkin juga kepenatan menguruskan anak2 yang lain telah menyebabkan Si Ibu acap kali tertidur ketika menyusukan bayinya...

Pada suatu malam yang malang, Si Ibu yang tertidur ketika menyusukan bayinya, langsung tidak menyedari yang dia telah tertindih bayinya dengan payudaranya sendiri. Bayi yang masih kecil, mungkin tidak pandai meronta atau mungkin juga dibedung lantas membataskan pergerakannya untuk memberitahu Si Ibu yang mukanya telah tertindih.

Akhirnya, Si Bayi pergi dalam kelemasan...

Ini adalah kisah yang berlaku dalam keluarga Kak Ina puluhan tahun yang lalu. Emak Kak Ina sangat2 risau kalau Kak Ina susukan anak2 dalam keadaan berbaring/mengiring. Ok, teknik ini berbahaya juga sebenarnya. Untuk Ibu2 yang di dalam pantang tu, kalau menyusukan anak di tengah2 malam, sila lah pangku anak anda ya... Dan, elakkan juga menyusukan anak anda di gigi birai katil..

No comments: