Wednesday, April 9, 2014

Tandem Nursing

Apa itu tandem nursing?
Tandem nursing ialah menyusukan dua orang anak yang berbeza usia.. Ia berlaku apabila anak yang lebih tua masih terlalu kecil ketika ia diputussusukan dan menyusu semula selepas adiknya dilahirkan.



Susah x tandem nursing?
Pada peringkat awal ianya agak sukar, terutamanya untuk mendapatkan posisi yang terbaik dan selesa buat kedua-dua anak dan ibu. Buat ibu yang tidak pernah tandem nursing, mungkin perkara ini akan memberi sedikit tekanan, terutamanya apabila anak yang lebih tua akan lebih demand & pada masa berpantang si ibu masih dalam keadaan lemah.



Cabaran tandem nursing?
Apabila kedua-dua anak ingin menyusu serentak & anak yang lebih tua tidak mahu bertolak ansur. Selain itu tandem nursing membuatkan ibu mudah lesu memandangkan menyusukan anak sudah membuatkan tenaga di antara 200 hingga 500 kalori terbakar. Adakalanya situasi ini membuatkan ibu mudah stress.

Adakah si adik mendapat zat yang mencukupi akibat dari tandem nursing?
InsyaAllah mencukupi. Allah Maha Adil Maha Mengetahui.. ;-)

X pernah terlintas di fikiran Kak Ina untuk tandem nursingkan Umran dan Adnin. Terjadinya spontan. Jadi Kak Ina tidak ada persediaan mental, menyebabkan adakalanya Kak Ina sangat stress dan kadang kala Kak Ina akan marah... Haha.. Umran lah yang selalu kena marah.

Pada hari Kak Ina bersalin, Umran terkena muntah2 dan diarrhea. Apa pun dia x boleh makan. Nasi, susu, air kosong.. semua reject. Dan of courselah dia asyik meragam dan lesu. Since sehingga Kak Ina bersalin pun Umran masih mengempeng bila nak tido, maka peelnya itu diteruskan dan tiba2 ada pulak air susu. Haha.. dan lepas daripada tu Umran memang x lepaskan peluang. Haha... Tu la sejarahnya..

Kadang-kadang best taw. Ye lah, xyah buat apa2.. layan anak je, lepas Adnin, Umran, pastu Adnin balik. Kadang2 sekali jalan 2, 2 budak busu tu... Kadang2 mcm rimas jugak, apa pun x boleh buat. Kerja-kerja rumah selalu tertangguh. Abahnya pun selalu je ambik kesempatan. Kalau Umran meragam je, dia umpan nenen ibu. Hoho... Kadang-kadang rasa nak putussusukan Umran, tapi kesian pulak. Dah masih ada rezeki dia Allah tetapkan. Siapa kita nak putuskan rezeki orang. Ceh, ckp pandai! 

AMARAN KERAS >>> Tandem Nursing akan menyebabkan Ibu tersejat dan menjadi kurus dengan cepat. Sila makan dengan banyak dan kerap dan berkhasiat. :D... DAN... mental kena KUAT, KUAT, KUAT!! Tido mungkin x berkualiti ko, badan pun lesu. Kekadang rasa terpeleot sebab nak mengikutkan posisi selesa anak... Harus la berurut. ;-)

Adnin & Umran

No comments: