Wednesday, December 26, 2012

Pengendalian Susu Ibu

Assalamualaikum/Salam Hormat,

Hari ni Kak Ina nak bercerita pasal pengendalian ASI (air susu ibu)... Info ni sebenarnya bukan setakat ibu-ibu yang menyusu yang perlu ambil tahu, tetapi, pada Kak Ina, orang yang paling MESTI TAHU cara mengendalikan ASI ialah orang yang menjaga baby kita. Kalau babysitter, babysitter lah. Kalau nursery, kesemua teacher kat nursery kena tahu. In fact, para suami pun kena tahu. Manalah tahu kot2 ibu-ibu kena outstation ke, nak pegi shopping ke, kena keje lebih masa ke, keje on weekend ke. Kan?

Ok, secara ringkasnya:

- Susu yang baru sahaja diperah, tahan selama 4 jam pada suhu bilik.
- Susu yang disimpan di dalam peti sejuk (rak yang paling berdekatan dengan freezer) tahan sehingga 24 jam dari waktu diperah.
- Susu yang disimpan di tempat beku bagi peti sejuk 1 pintu (freezer ngan ruang bawah tu satu pintu je) tahan selama 2 minggu.
- Susu yang disimpan di tempat beku bagi peti sejuk 2 pintu (freezer & ruang bawah ada pintu masing2) tahan selama 3 bulan.
- Susu yang disimpan di deep freezer (mcm peti sejuk air batu kat kedai 7 eleven), tahan sehingga 6 bulan. 
- Susu yang telah diturunkan dari tempat beku ke rak bawah (dicairkan), tahan sehingga 24 jam dari waktu diturunkan.
- Susu yang telah dipanaskan tahan selama 1 JAM SAHAJA.

Ibu-ibu first timer maybe akan confuse @ akan banyak kali buat rujukan untuk betul2 confirm bila nak buat apa2 dengan ASI. Xpe, standard procedure. Kak Ina dulu pun mcm tu. Sekejap2 buka buku. Yelah, tersilap timing kang, anak yang menjadi mangsanya...

Mcm sekarang ni, setiap pagi sebelum hantar Umran pegi nursery, Kak Ina akan perah susu at least 3oz. Lepas tu 'paksa' Umran nenen... Biasanya dia xnak sebab Umran akan menyusu antara pukul 4-6 pagi. Susu yang diperah tu xperlu simpan kat peti sejuk. Hantar fresh mcm tu je kat nursery. Kalau perah pukul 7am susu akan tahan sehingga pukul 11am. Sehingga pukul 11am tu xperlu masuk peti sejuk @ dipanaskan. Kalau masuk peti sejuk & dipanaskan, susu akan valid selama sejam sahaja dari waktu dipanaskan.

Kat opis, Kak Ina akan perah susu dalam pukul 11am dan berikutnya dalam pukul 4pm. Kalau ikut time yang sepatutnya, selang 3 jam. Tapi Kak Ina xdapat nak perah sampai 3x sehari, sebab nanti bos asyik nampak Kak Ina hilang je. :D Susu yang dah diperah tu, kalau ada peti sejuk, boleh simpan kat peti sejuk, tapi xpayah simpan kat tempat beku. Kalau xde, simpan je lah kat dalam cooler bag yang bersekali dengan reusable ice pack. Susu yang dah diperah tu jangan lupa dilabel pulak... tulis nama, tarikh dan masa perah. Kuantiti terpulang nak tulis ke x.

Dah sampai rumah, Kak Ina simpan susu yang diperah sebelah pagi kat tempat beku. Yang perah sebelah petang, remain kat rak bawah. Sebelum tido malam, Kak Ina akan turunkan sebotol susu yang paling lama dari tempat beku kat rak biasa. 

Jadi, esoknya Umran akan dapat satu botol fresh milk, satu botol susu semalam dan satu botol susu lama... Oh ya, Umran minum 3x je sehari. Satu botol ada lah dalam 4oz ke 5oz. Kalau susu2 tu sikit, dalam 3oz setiap satu, Kak Ina akan bekalkan satu susu beku dan pesan kat teacher simpan kat tempat beku. Cairkan bila rasa-rasa x cukup susu je. Kalau dicairkan siap2, nanti x habis dah x boleh simpan dah.. Susu yang dah dicairkan x boleh dibekukan semula ya momies.. Begitu juga dengan susu yang dah dipanaskan x boleh disimpan peti sejuk semula. 

Labelkan juga turutan susu yang nak diberi, fresh milk: no1, susu perah semalam:no2, susu beku yang dicairkan: no3... Yang no3 ni sebenarnya x kisah nak minum bila2 pun boleh sebab ia elok sehingga ke malam. Tapi yang no2 tu akan expired pada jam 4pm. Faham x ni mommies? Hehe...

Sedikit tips Kak Ina nak bagi. Satu, kalau baby kita menyusu 3oz, memadai perah sebanyak 3oz sahaja sebotol. Dua, sekiranya kita perah penuh sebotol, dan x pasti baby minum berapa oz, panaskan sikit2. Contohnya 2oz. Agak2 baby nak minum lagi, panaskan lagi 2oz. Tapi kerjanya renyah + baby kena menunggu. Silap2 hb, baby xnak nyusu dah. Untuk permulaan tu bolehlah buat macam ni. Sekadar nak tahu berapa sukatan baby minum. Atau boleh juga perah je lebih sikit... Memang lah sayang kalau xhabis membazir, tapi xpelah, berfikiran rasional. 

Wow.. dah panjang lebar rupanya entry ni... Ok, kalau x faham, boleh lah cari buku rujukan yang sesuai. Kat Susu Ibu Bandar Baru Bangi tu ada jual buku pengendalian susu ibu. Kak Ina pun refer kat buku tu juga dulu. Eh ada satu lagi, ASI x boleh dipanaskan atas api. Kalau nak panaskan rendam je botol tu dalam air panas. Xpun guna warmer.

Hmmm... setakat ni je kot cerita pengendalian susu ibu... Tata~~!!

No comments: