Tuesday, December 4, 2012

Teknik Marmet

Sambungan dari post lepas...

Kaedah/Teknik Marmet adalah kaedah yang paling mudah, paling cepat, tanpa kos... xyah nak usung pam ke sana sini... ;-) i like. Two thumbs up! hehe... Puan2 yang berminat nak tahu boleh la rujuk cara-cara seperti di bawah. Terlebih dahulu, credit goes to Cik/Puan Ida Khairani, sebab Kak Ina kopipes dari website dia.. Ingat nak bagi link je, tapi kang kalau page dia down ke, dah x dpt tgk pulak kan...

1) Buat pegangan C dengan meletakkan ibu jari lebih kurang 1cm dari aerola. Jari telunjuk dan jari tengah di bahagian bawah aerola. Umpamakan payudara seperti sebuah jam, jadinya ibu jari pada no 12, dan jari lain pada no 6.





2) Tekan payu dara secara lembut ke arah dada tanpa mengubah posisi jari-jari.


3) Seterusnya picit ibu jari, jari telunjuk dan tengah bagi menggalakkan susu ibu keluar dari puting. Kemudian lepas dan ulang semula. Lakukan pergerakan picit-lepas, picit-lepas.




4)Ulang langkah 1 hingga 3 sampailah aliran susu berkurangan.


5)Kemudian barulah pindah posisi jari-jari itu mengikut kedudukan jarum jam. Ibu jari 11,10,9, 8 dan 7 manakala jari telunjuk ke arah 5,4,3,2 dan 1. Lakukan gerakan yang sama seperi langkah 1-4 sebelum menukar posisi jari-jari itu. Ini untuk memastikan kesemua saluran susu dapat diperah sepenuhnya.




6)Susu yang diperah, disimpan dalam bekas yang bersih dan bertutup.

7)Selepas berjaya mengosongkan payudara, beralihlah ke payudara sebelahnya.

Langkah melancarkan pengaliran susu (dilakukan semasa rutin picit-lepas)

- Urut setiap saluran susu dengan menekan secara lembut ke arah dada dengan menggunakan kelima-lima jari bermula dari bahagian atas. Lakukan gerakan memutar pada satu bahagian saluran susu selama beberapa saat sebelum beralih ke bahagian lain.

- Usap payu dara dari arah atas ke puting dengan sentuhan geletek. Ia dapat menenangkan dan melancarkan aliran susu.

Aturan
Perah setiap payu dara 5-7minit. Kemudian lakukan rutin urutan. Sambung balik sesi perahan untuk 3-5 minit lagi untuk setiap payudara. Ulang lagi rutin urutan dan sambung sesi perahan untuk 2-3 minit untuk setiap payudara.

JANGAN
- picit puting kerana boleh menyebabkan lebam
- tarik puting kerana boleh merosakkan tisu
- geselkan tangan dengan payudara kerana boleh melecet

Source - Pa&Ma
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selain itu Puan2 boleh juga google untuk mendapat lebih banyak info. Atau untuk kefahaman yang lebih jelas boleh juga lihat di youtube... Lagi senang...

Tapi sekiranya Puan2 menggunakan teknik ini sukar sikitlah nak buat kerja memerah di tempat awam kan... Tempat awam tu maksudnya mcm kat surau, pasal baju kita kena diselak sikit... Kalau x tengok kang, botol ke mana susu ke mana... Hehehe.. Buat sementara waktu ni Kak Ina memang mengelak kalau terpaksa berkursus event berseminar satu hari pun di luar dari pejabat Kak Ina... Leceh la.. Dari segi statistik yang Kak Ina kumpul sendiri (responden pun orang sekeliling Kak Ina je), xramai yang mempraktikkan teknik Marmet. Nanti kalau perah kat tempat awam mula lah orang dok usha2, tanya2... yelah teknik marmet ni xboleh 'serelax' kaedah pam ya... Kalau x diperhati 'bersepah'lah susu tu nanti... Hehe..

Ok, diharap Puan2 dapatlah info dari post hari ini... Nanti Kak Ina nak story-mory pasal cara nak banyakkan susu ibu dan cara pengendalian susu ibu pulak... Daaaa....

No comments: