Tuesday, December 25, 2012

Terlebih ASI? Bagaimana Nak Kurangkan?

Assalamualaikum/Salam Hormat,

Hari ni Kak Ina nak menjawab persoalan di entry Kak Ina yang lepas, bagaimana jika terlebih susu...?

Kan bagus kalau banyak susu... rezeki anak, rezeki kita juga... Tapi terlebih susu ni kadang-kadang mendorong ke arah bengkak payudara, di mana hal ini menyebabkan kesakitan dan boleh juga mengakibatkan demam. Siapa sangkakan...?

Ok, jadi solution yang dapat Kak Ina berikan, pertama, perah sahaja, buat stok susu bayi anda. Yang kedua, tekapkan kobis di sekeliling payudara. Ini bertujuan mengurangkan susu. Tetapi tidak boleh diamalkan selalu sebab ia akan menyebabkan susu kering. Kak Ina xpasti apa kaitan kobis dengan susu ibu dari segi saintifiknya. Kenalah rajin menggoogle..

Ok, meh kita melencong sikit dari topik... apakah perkara yang boleh mengurangkan susu badan?

Pertama, sudah tentulah psikologi kita... :D xpayah Kak Ina terangkan lagi kot. Dah explain dalam entry sebelum ni..

Kedua, kekerapan bayi menyusu @ kekerapan pam/perah susu... Apabila payudara tidak kerap dikosongkan, produksi susu akan beransur kurang. Ibu-ibu perlu rajin mengepam/perah susu apabila berjauhan dari bayi atau sekiranya bersama dengan bayi tetapi bayi tidak mahu menyusu..

Ubat-ubatan... Setiap kali si ibu tidak sihat @ sakit, silalah bertemu dengan doktor bagi mendapatkan ubat yang bersesuaian. Maklumkan kepada doktor, ibu menyusukan bayi. Sesetengah ubat tidak sesuai untuk ibu yang menyusukan bayi. Samada memberi kesan sampingan pada bayi @ boleh mengurangkan susu ibu itu sendiri..

Pengambilan pil perancang... Sesetangah pil perancangan boleh menyebabkan gangguan terhadap hormon, maka pil-pil tersebut juga boleh menyebabkan gangguan pada produksi susu...

Buat ibu-ibu yang ada banyak susu, susuilah bayi anda selama yang boleh. Paling baik sehingga bayi berusia 2 tahun. Kepada yang telah berusaha sedaya upaya, jangan risau @ sedih, pasti itulah yang terbaik yang telah ditetapkan olehNya...

All the best mommies~~!!

No comments: